måndag 25 oktober 2010

Notläsning, flöjt, piano, trummor...nu börjar instrument bli intressanta

Sist plågade jag barnen lite med musikteori. De fick i uppgift att skriva på ett papper vilka toner som ingick i "musikalfabetet". Vi räknade hur många de var (körde bara 8 toner från c och inga halva toner ännu). Vi kom fram till att det var 8. Det trodde nog att de skulle kunna lära sig 8 eftersom de visste att vanliga alfabetet har 28 bokstäver.

Nästa uppgift var att rangordna dem i rätt ordning med C i botten. Det gick ganska bra. Sedan fick de ordna dem i en viss ordning så skulle vi spela hur det lät på pianot. Hmmm. Vi räknade antal C på pianot, och lyssnade på tonhöjdsskillnaderna mellan olika oktaver.

Sedan gick vi igenom utan att jag tror att de förstod det 4/4, åttondelar, sextondelar etc på olika trummor. Baskagge i en takt, virvel i en och hiat i en annan... En i taget fick spela trummor och resten fick kompa med andra rytminstrument. En del av dem fick faktiskt till det med trummorna. :-) Så fick de välja en låt att spela till. Vi la märke till att de gick i lite olika tempo och pratade kort om bpm dvs beats per minute. Uptempo är 120 och ballad 80, följer hjärtslagens hastighet.

Jag tänkte att vi skulle kika på Play along som är en site där man själv hemma kan ladda ner olika musikundervisningar för olika instrument. Det verkar som halva gänget vill lära sig trummor och andra halvan vill lära sig piano. En vill lära sig gitarr. Men de vill absolut inte ha läxor så vi får väl göra det på något lekfullt sätt...?

De är väldigt fascinerade av Lady Gaga och vi har pratat lite om hur videofilmerna ser ut egentligen när vi har valt dem från Youtube. Det är väl inte 100% barnvänliga? Varför ska de hålla på så där och oma sig i en säng, undrade någon i gruppen. Vad svarar man på det? Är Lady Gaga en person eller spelar hon bara? Kloka barn! Bra frågor!

Ja ja. Vi kör på torsdag igen. kl.17. In the studio.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar